NA:s besök på Digital Learning Lab väckte mersmak

Publicerad den 27 januari 2020

Alla NA-elever och programmets lärare gjorde en spännande avstickare till Digital Learning Lab Högskolan i Gävle den 23/1. Det blev en mastig men trevlig dag. Labbet består av ett antal salar som speglar digitalisering och lärande i samverkan med lärarutbildningen och forskningsgruppen "IT i lärande". De är i framkant inom digitaliserade lärmiljöer och besöket gav inspiration till att se över möjligheten att investera i VR-teknik på Timrå gymnasium för att utveckla undervisningen, leva upp till läroplanens krav på digital kompetens och förhoppningsvis intressera framtida elever att söka sig till skolan, reflekterar Jörgen Saarela, fysik- och matematiklärare.

Högskolan i Gävle lockar många externa besökare med sitt digitala labb. Det finns alltid personal på plats som teknikstöd. Naturvetarna fick under dagen prova på ett stycke återskapad verklighet i form av ett lerigt och dramatiskt fältslag under Första världskriget, Tannenberg där tyskarna krossade ryska trupper med tiotusentals döda och krigsfångar. Områden inom digitalisering som Timråeleverna presenterades för under dagen var robotar och programmering, Virtual (augmented) reality och gamification. Gamification är användande av spelelement inom verksamheter som inte förknippas med spelande, som utbildningssektorn.

Claes Westelius visade besökarna hur de arbetar på det digitala labbet med spel som ger ett mervärde till undervisningen och med tekniker som används av filmindustrin, som greenscreen. Spännande, var ordet.

Kommentera sidan Dela och tipsa

Sidan uppdaterad den 19 februari 2020